Monday, December 13, 2010

BUKU OH BUKU....


                            buku ni dok di ofis...takbaca lagi nih...dok pandang jer


KALAU TAK MEMBACA SATU HARI CAM DEMAM JE RASA BADAN...hehehehe..itulah feel hari-hari...mesti membaca walaupun sedikit. Novel ni dah macam darah daging dah sebati...dulu-dulu masa sekolah pun pantang ada novel baru mesti beli tak kisah tak makan seharipun janji ada novel ditangan,  Rasa-rasa collection novel ni adalah dekat 200 buah, selalunya saya suka novel berkisar masalah keluarga, cinta ialah kehidupan manusia berbagai ragam.  Saya tak memilih buku janji ada benda yang boleh dibaca. Kalau buku tu sedap dibaca saya akan tandakan dan tak jemu saya akan ulangi membaca semula buku tersebut... yang paling tak suka bab membaca ni terbawa-bawa perasaan bersama, bila cerita sedih airmata ni tak boleh tertahan-tahan..kekadang gelak sendiri fikir dok fikir macam saya masuk dalam alam story tuh...feel habis dengan keadaan story tuh. 

Minat ni takde langsung pada anak-anak.  Pernah gak tanamkan hobi membaca ni tetapi budak-budak ni baca sekejap jer..tak minat kan nak buat macam mana.  Masa sekolah menengah dulu kalau nampak novel kawan-kawan, buat muka tak malu pinjam, siap bagi target 2 hari jer...pastu akan dikembalikan.  Simpan duit ikat perut ni sanggup tak belanja seminggu...sebab dah terpandangkan sebuah novel...gara-gara nak ada novel sendiri..

Bila dah kerja...hehehe takde org boleh nak tahan beli novel nih, kekadang opis lama di damansara tu turun ke jalan tuanku abdul rahman semata-mata nak beli novel jer..sekali beli mak ai dapatlah 4-5 buah buku habislah 100 ringgit gak...janji puas hati boleh membaca seminggu.  Kalau di ofis nih pulak, boss cam faham, si rohana dah pegang buku dah...keluar masuk boss asyik dok paling tengok saya tekun membaca..hehehe bila dah pegang buku boss pun tak berani nak kacau...sabar ajelah boss....apa nak buat boss dah minat nih...

Satu tabiat yang kekadang saya sendiri pun tak suka...bila org nak pinjam buku/novel...masyaallah saya jadi kedekut sangat-sangat...sebab buku/novel tu saya beli kekadang bila dah org pinjam saya lupa nak recall siapa pinjam...akhirnya hilang or terlupa...tetapi bila teringat jer buku/novel tu...dahhhhhh seharian rasa cam dah hilang benda yang berharga...dok teringat-ingat...geram sangat perasaan time tu.  Tu pasal kekawan sorrylah pasal apa saya tak suka bagi pinjam...jangan marahhhhh...

yang paling saya suka...masa DBP buat sell atau pameran buku di PWTC..memang tak lepas peluang, jumaat lunch time, pasti dok membelek-belek buku.  Pernah satu hari tu saya ambil cuti dok lepak kat Leboh Ampang, ada satu kedai jual buku2 lama...hehehe seharian disitu apa yang saya dapat...15 buah novel lama dengan harga sebiji novel 2.00 ringgit...cam puas sangat2 malam tu punya susah nak tidor...sebabnya tak berhenti membaca...

Mudah-mudahan Allah berikan saya rezeki dan fikiran yang baik, insyaallah saya nak buat saya punya library sendiri...nak tengok novel-novel berbaris...takbaca pun tak pe kan...hehehe hari-hari boleh tengok berderetan koleksi saya...aminnnnnn. tengok collection saya...memang bessstttttt...








la ni kat ofis berlanggan majalah mingguan wanita...setiap minggu ada 1 buah buku...kekadang tak sempat nak baca tapi biar dulu...bila kelapangan diofis...boss pi meting takde gangguan saya jadi ulat buku....betul kot...

No comments:

Post a Comment