Monday, November 1, 2010

hari raya 2010








Assalamualaikum.....hari raya datang lagi...agak-agaklah kalau tak datang...dah penat puasa, mesti nangis anak kecil aku...hehehehe. tambahan abg adam aku tuh, kalau bab beraya nih...paling seronok, free time, tak belajar, main mercun, pi solat terawih tapi dok luar masjid...main je memanjang, balik lewat jer...mesti kena....tu baru tanda sayang.  Zaman anak-anak aku kecil dulupun bab berpuasa nih aku paling seronok, kejut sahor macam-macam ragam dah ramai, pastu bila berbuka, berebut-rebut....masing-masing tak mengalah bab makan nih, pinggan besar, penuh segala. beli lain buat lain....semata-mata kerana hadiah bagi orang yang berpuasa....so bila hari raya, aku paling senang, tak payah susah-susah, beli baju melayu siap, sehelai sepasang sedondon senang kira. T-shirt 2 helai seluar panjang sehelai. itulah pakaian dia orang dari dulu sampai sekarang.

Time emak aku ada, dia selalu hadiahkan sehelai baju setiap orang, abg koi, shahril, safuan, arif, aiman...zaman farhah, adam dan haris emak dah takde... kalau musim hari raya sewaktu aku kecil kenit dulu, paling meriah sebab emak beria-ia tumbuk gula, bakar kuih bahulu.  Bab nak buat bahulu ni paling seronok, sebab kami adik beradik 'dipaksa' henjut adunan mak dalam mangkok besar...jangan berhenti nanti bahulu tak naik....hehehehe. lepas sorang-sorang. pastu bila emak mula membakar, lepas sorang-sorang ambil bahulu waktu panas-panas...emak tak pernah bising...tengok anak-anak makan bahulu...banyak yang dimakan dari disimpan...sedap tul bahulu emak...lagi satu paling aku suka, aku dapat sehelai baju kurang dan sehelai gaun. kasut baru, mulalah setiap malam pakai baju kurung tayang depan cermin...hari2 sampailah tiba waktu raya... kenangan yang tak boleh nak dilupa bila emak mula buat ketupat...masak ketupat, masak rendang, masak lodeh....aduhai...pepagi raya dah tengok ketupat beratur atas palang kayu...best tul....

banyak kenangan aku dizaman kecil2, indah-indah belaka....sukar nak gambarkan kenangan itu terlipat dilipatan kenangan abadi...kini aku pula jadi macam emak...buat ketupat dan aturkan ketupat atas palang kayu...aku memang suka ketupat...hari raya kalau ada ketupat baru betul raya....

No comments:

Post a Comment